دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹
روزگار قریبی‌ست نازنین!
با گردش روزگار

حكايتِ ما و ابراهيم و عيار تنها

روزگار غريبي را مي‌گذرانيم. عاطفه و دوستي و مروت و اخلاق، جايش را به كينه و نفرت و دشمني و غروري بي‌رحمانه داده است.

به گزارش روزگار، جواد طوسی، منتقد سینما و نویسنده در یادداشتی نوشت: روزگار غريبي را مي‌گذرانيم. عاطفه و دوستي و مروت و اخلاق، جايش را به كينه و نفرت و دشمني و غروري بي‌رحمانه داده است. انگار در يك كارزار بي‌امان شمشير از رو بسته‌ايم و مي‌خواهيم از هم انتقامي خونين بگيريم. اين حس و نگاه سرد و خالي از مهرورزي، آدم عامي و روشنفكر و هنرمند نمي‌شناسد. كرونا و دنياي سياست‌زده و به خشونت كشيده كه «تنازع بقا» منطق مفهومي و اجرايي‌اش شده، نوعي حقانيت كاذب براي ما ايجاد كرده است تا رشته دوستي و همكاري و همراهي از هم بگسليم و تيشه به ريشه همه‌ چيز بزنيم.

نويسنده توانا و فيلمساز محترم ۹۸ ساله كه سال‌هاست خودش را در قصري در حومه لندن محصور كرده و كاري به كار مملكتش و رخدادهاي پايان‌ناپذير جاري در آن و حال و روز تلخبار مردمانش ندارد، درست در گرماگرم مراسم خاكسپاري خواننده‌اي صاحب سبك و همدل و همراه با مردم سرزمينش سر ذوق مي‌آيد و از بلندگوي «ايران اينترنشنال»- طبق معمول- خودش را بالاي بالا مي‌برد و به آن عزيز تازه از دست رفته كم محلي و ارزش و اعتبار هنري و جايگاه تاريخي او را محدود به «يك خواننده با صدايي مطبوع» مي‌كند و از اين تُركتازي و تحقير مقتدرانه مثل هميشه كيفور ‌مي‌شود و تاسف بارتر در اين آشفته بازار، جايگاه و تعريف هويت باخته «رسانه» است؛ رسانه‌اي كه تخريب شخصيتي و يكي به نعل و يكي به ميخ زدن و جور كردن جنس، سياست و دستور كارش است.

اگر ريگي توي كفش سياست‌گذاران اين رسانه مخالف‌خوان و به ظاهر دموكرات‌منش نيست چرا در اين مورد نظر استاد بدقلق و تندخويي كه فقط نوك دماغش را مي‌بيند و يك روز نسخه آل‌احمد و احمد شاملو را مي‌پيچد و روز ديگر سيدحسن نصر و منشي‌زاده و براهني و… برايشان اهميت دارد؟ و جالب‌تر آنكه به همان صحبت كوتاه اوليه اكتفا نمي‌كنند و فردايش مجري برنامه را راهي كاخ استاد كردند تا در محضر ايشان بيشتر تلمذ كند و از شجريان به كاربلدي و قابليت‌هاي رضا شاه و به گند كشيدن مهندس بازرگان برسيم. آن سوتر مي‌بينيم «عيار تنها» عرصه ادبيات نمايشي و سينما و تئاتر ما بعد از سال‌ها دوري از وطن يك‌باره به صرافت افتاده در يك فيلم «مستند پرتره» سراپا تعريف و تمجيد به نبش قبر يك ملاقات و پيشنهاد اطلاعاتي/ امنيتي و همچنان در كانون سوءتفاهم بپردازد و همه ارج و قُرب و ادبيات محترمانه‌اي كه همكار و هم نسلش در يك گفت‌وگوي مرتبط با اين واقعه مشترك براي اين عزيز گرانمايه به كار برده را ناديده بگيرد و او را متهم به دروغ‌گويي و تحريف واقعيت كند و در اين تسويه‌حساب شخصي خودش را مسوول و حامي نسل جوان نشان دهد.

اولين سوالي كه بعد از ديدن اين فيلم مستند و شنيدن سخنان اين هنرمند فرهيخته كه به دعوت آقاي عباس ميلاني لبيك گفتند به ذهنمان خطور مي‌كند، اين است كه چرا اين سخن معترضانه و گلايه‌آميز را زماني كه اينجا بود، عنوان نكرد؟ واقعا اين مخالف‌خواني و خراب كردن دوست و همكاري كه اينجا مانده و كارش را (با همه موفقيت‌ها و ناكامي‌ها) كرده و به موقع نسبت به جامعه و بحران‌ها و انحرافات و مفاسدش واكنش نشان داده و صداي مردم بوده و در همين فيلم آخرش پيشنهاد و ارايه طريق آرماني داشته است چه فضيلتي دارد؟ آيا از خالق آثار مكتوب و نمايشي مطرح و تاثيرگذاري چون: «پهلوان اكبر مي‌ميرد»، «ميراث و ضيافت»، «چهار صندوق»، «غروب در ديار غريب»، «دنياي مطبوعاتي آقاي اسراري»، «آيينه‌هاي روبه‌رو»، «اِشغال»، «مقصد»، «ندبه»، «رگبار»، «سفر»، «مرگ يزدگرد»، «مسافران»، «سگ‌كشي»، «وقتي همه خوابيم» و… اين شيوه رفتار ناپسند و همرنگ شدن با زمانه‌اي بي‌رحم و دور از اعتدال پذيرفتني است؟ در جامعه‌اي به هرز رفته و از مسير صواب خارج شده، فرهنگ‌سازان و روشنفكران واقعي(نه پوشالي و جعلي) الگوهاي طبقات مطرح و هويتمند اجتماعي‌اند. اگر خودِ اين الگوها و شمايل‌هاي تثبيت شده تاريخي در برخي از بزنگاه‌ها تصوير مخدوش و ناكارآمدي از خود ارايه دهند و تبختر و خودشيفتگي و غرور مستبدانه بر آنها غالب شود، چه نقطه اتكاي قرص و محكمي وجود خواهد داشت تا زمينه‌ساز يك حركت بالنده فرهنگي-اجتماعي شود؟

  1. نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین اخبار










خبر های مرتبط

هادی مرزبان: بچه‌های تئاتر برای هنر کیسه ندوخته‌اند

خودخوری مغزهای کم‌خواب

موکوکو، ستاره آینده فوتبال اروپا

افشای پشت پرده محکومیت عادل فردوسی‌پور

از واگذاری شبکه نمایش خانگی تا بلاتکلیفی پروانه ساخت

یک جامعه‌شناس: دوره‌ انتقام‌گیری اجتماعی گذشته است

ستاره زن سینمای هند هم به کرونا مبتلا شد

استثنایی خلاف قانون / دادرسی بر پایه تبعیض

10 نکته در باره شکلات

جزییات برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک