شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹
روزگار قریبی‌ست نازنین!
با گردش روزگار
04 مرداد 1399     12:44

حضور امثال امامی برای سینما اتفاق خوبی است

ایزد مهرآفرین در برنامه سینما معیار تاکید کرد ورود افرادی از بخش خصوصی به سینما چون محمد امامی که آثارشان سودده بوده و به واسطه آن ها پول وارد چرخه سینما شده، اتفاق خوبی است.

به گزارش روزگار، برنامه رادیویی سینما معیار به تازگی میزگردی پیرامون سرمایه گذاری در سینما و مبحث پول‌شویی و پولهای مشكوک را با حضور امیرعباس صباغ(كارشناس مجری)، ایزد مهرآفرین(كارشناس و منتقد سینما) و با سید رضا منتظری(كارشناس رسانه و منتقد سینما) برگزار کرد.

در این میزگرد ایزد مهرآفرین در پاسخ به اینکه سینمای ایران زیان‌ده است یا خیر؟ گفت: این بحثی است که تهیه‌کنندگان سینما هم به آن اشاره دارند، صنعت سینمای ایران ضرر ده است. ما صنعت سودده در سینمای ایران نداریم و پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال گذشته شاید هزینه و سودش مماس شده باشد. باید بررسی کنیم که چرا این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در این صنعت بخش خصوصی که اهل دو دوتا چهارتاست و مانند بخش دولتی دغدغه این را ندارد که اگر بودجه‌ای خرج نشود سال آینده پایین می‌آید چرا باید به این حوزه ورود پیدا کند. سه علت دارد، بعضی از این افراد صاحب صنعت و کسب کاری هستند و می‌خواهند که کالا یا خدمت شان در آن فیلم تبلیغ شود در واقع اسپانسر آن فیلم می‌شوند. بخش دیگر سرمایه‌دارانی هستند که می‌خواهند فرزندان، اقوام یا حتی خودشان به سینما ورود کنند و دسته سوم کسانی هستند که عاشق سینما هستند. می‌شود مثال زد سرمایه‌گذار خیلی مهمی می شناسم که واقعا عاشق سینماست و عمده پولی که گذاشته است را ضرر کرده است.

این منتقد گفت: در این میان باید خیلی باهوش باشید که سود کنید، یکی از کسانی که باهوش بود، سرمایه‌گذاری درستی در سینما و نمایش خانگی کرد و همه تولیداتش سودده بوده واقعا در سینما پول در آورد، محمد امامی بود. من نمی‌خواهم دفاعی از او کنم اما هیچ کدام از آثار ایشان و تهیه‌کننده ضرر نداشته است. آثار متناسب تولید شده و در اکران و یا پخش نمایش خانگی سود خوبی کرده است، این بخش خصوصی اگر ورود کند من موافق هستم، یعنی مثلا کسانی بیایند که بفهمند ظرفیت این فیلم چقدر است اما مابقی خیر، عمده فیلم‌های بخش خصوصی ضررده بوده است.

مهرآفرین در واکنش به اینکه محمد امامی پرونده قضایی دارد، بیان کرد: ارتباطی به سینما ندارد پرونده ایشان مربوط به بانک سرمایه و بحث‌های وام و این طور مسائل است و پولی که وارد سینما کرده اصلا ارتباطی به این مسایل ندارد. الان شما کیفر خواست ایشان را مطالعه کنید در موضوع سینما و حتی «شهرزاد» که خیلی سر و صدا کرد کل پولی که جا به جا شده 2 میلیارد تومان است که این پول سود تهیه‌کننده از یک پروژه است و خنده دار است که در موردش بحث کنیم. سودی که کرده از تولیداتش بوده است و تولیداتش قبل از این بوده که وارد بانک سرمایه شود، «شهرزاد» را قبل از این که وارد بانک سرمایه شود تولید کرده است.

وی در واکنش به اینکه این سه گروه مخالفان بسیاری دارند، گفت: من علت را از درگیری ها و باند بازی‌های سینما می‌بینم اتفاقا اگر کسی از خارج سینما این حرف‌ها را بزند شاید جدی‌تر باشد. ما نزدیک به 400 تهیه کننده داریم که از بین این افراد تنها تا14 نفرشان می‌توانند در سال سرمایه گذار پیدا کنند (چه خصوصی و چه دولتی) و فیلم تولید کنند. ما باقی آن‌ها خرده می‌گیرند و نقد می‌کنند علیه این 14 نفری که فعال هستند و اگر آن تهیه کننده خودش بتواند سرمایه گذار پیدا کند هیچ وقت این موضوعات را مطرح نمی‌کند. ریشه این صحبت‌ها که پول شویی در سینما هست و پول مشکوک وجود دارد مستند نیست، هیچ کدام از این افراد نتوانسته‌اند یک برگ کاغذ بیاورند که این ادعا را ثابت کنند. آقای موسوی 4 سال پیش این را گفته چه سندی ارائه داده؟ در هر زمینه‌ای می‌شود حرف‌هایی زد، پول‌های مشکوک یعنی چه؟پول شویی یعنی چه؟ اصلا ظرف سینمای ما پول شویی نیست. فروش کل سینمای ایران280 میلیارد تومان است؛ اصلا بگوییم 300 میلیارد؛ بر فرض با نمایش خانگی بشود 600 میلیارد از همین حجم نزدیک به 60 تا 70 درصدش بخش دولتی است.

این منتقد افزود: آیا در ارگان‌هایی مثل حوزه هنری، فارابی، اوج و… پولشویی رخ می‌دهد بحثی نیست؟ می ماند 30 الی40 درصد بخش خصوصی که سرمایه گذار می‌آید خود تهیه کننده هم سهم دارد، مثلا اگر برآورد فیلمی 10 میلیاد باشد سرمایه گذار می گوید 5 الی 6 میلیارد را تامین می‌کنم، ما بقی را تهیه کننده یا خودش یا با شریکانش تامین می کنند. پروژه هایی هم هستند که صفر تا 100 را سرمایه گذار پول می‌دهد مانند پروژه‎های آقای رنجکشان؛ تقریبا صفر تا 100 خودش پول می گذارد و دستمزد به تهیه‌کننده می‌دهد اما خیلی از پروژه‌ها این گونه نیست؛ا رقام پول شویی در ایران و در دنیا ارقامی است که در کسری از ثانیه جا به جا می‌شود، این گونه نیست که در 300 میلیاردی که اگر نصفش را هم بخش دولتی در نظر بگیریم پول شویی اتفاق می افتد. بعد باید شما سهم سینمادار را کم کنید، سهم تهیه کننده را کم کنید، سهم پخش کننده را کم کنید، نهایتا می‌ماند 20 الی 30 میلیارد واقعا این رقم پول شویی است کدام عاقلی در سینمای ورشکسته چنین کاری انجام می دهد که همه ذره بین ها هم رویش باشد چه کسی چنین کاری می کند؟

  1. نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین اخبار










خبر های مرتبط

دست کوتاه کودکان ایرانی از «شاهنامه»

جفای محسن تنابنده در حق نویسنده «پایتخت»؟

شعر ناتمام هوشنگ ابتهاج برای امام حسین (ع)

اکران جیمز باند جدید باز هم به تعویق افتاد

آخرین بر باد رفته

ادعای عجیب مدونا درباره واکسن کرونا جنجال به پا کرد

پورشه جدید منصوری

جایزه فانوس جادویی جشنواره ونیز به «خورشید» رسید

طرفداران ملوان قرنطینه را شکستند و وارد استادیوم شدند/ عکس

آوای مهر، بی‌ تو خموش است